החלפת ברך בשיטה קינמאטית

בהחלפה מלאה או חלקית של הברך אני מסירים את האזור החולה, וחסר הסחוס, של הברך ומניחים משתל בכדי להחזיר את תפקוד הברך קרוב ככל האפשר למצב שלפני השחיקה.

הטכניקה הניתוחית עברה דורות רבים ושונים לאורך השנים בנסיון להביא ליצירה של ברך עם תנועה טובה יותר ותחושה טבעית ככל הניתן של הברך. צריך לומר ולהודות שהברך היא מפרק מורכב מאוד ועם כל התקדמות בהבנת הכוחות, המבנה ופעילות הגומלין של הרצועות, השרירים ומבנה העצם, הופיעו משתלים חדשים, טכניקות ותפיסות מכאניות חדשות המשפרות את הטכניקה ואת התוצאה הסופית.

במשך שנים רבות התפיסה בהחלפת הברך היתה שהמשתל החדש הוא מכשיר, שאין לו מטרה להתנהג באופן זהה לברך הרגילה. משיקול זה כל המשתלים היו מונחים באותו האופן, בלי התייחסות למבנה הספציפי של המטופל. הרי יש הבדלים קלים במבנה, צורת העמידה וההליכה בין בני אדם ולאלץ את כולם לעמוד וללכת באותו אופן לאחר הניתוח נשמע לא לגמרי הגיוני. הטיעון היה ששינוי במנח המשתל, בכדי להתאים למבנה האישי של האדם הספציפי, יצור עומסים לא אחידים על המשתל ולכן יקצרו את תוחלת החיים של המשתל. מעבר לכך, כאשר מקפידים לשים את המשתלים באותו מנח, ולכן גם באותו יחס ביניהם, צורת התנועה של הברך והתפקוד הכולל הם צפויים יחסית. ברגע שאין כללים ואומרים שמותר לשים את המשתל בכל צורך "כי ככה הברך רוצה", הרבה יותר קשה להגיד מה נכון ומה לא נכון, מה צפוי ומה לא ולייצר חוקים.

לקח זמן לייצר מחדש את הכללים וטכניקת העבודה שמגדירה כמה מותר לצאת מהמעטפת של מנח סטנדרטי בברך ואיך לקשור את המרכיבים כך ששינוי במנח של אחד יתורגם לתנועה טובה ואחידה של כל הברך.

בהדרגה נוצרו עדויות שניתן להניח את המשתל באופן מתאים יותר למבנה האישי של האדם, עד גבולות מסוימים. 

כיום הולכת ותופסת תאוצה השיטה הנקראת "קינמאטית". השיטה גורסת כי מטרת ההחלפה היא לבצע חיפוי או למעשה "RESURFACING" של הברך. לצורך כך מבוצע שיוף של העצם החולה בהתאם למידת השחיקה בברך במטרה להחזיר את מנח הברך למצב המקורי שלה ובכך לאפשר תחושה ופעילות טובה יותר של הברך. ישנן עבודות המראות כי התפקוד ומידת שביעות הרצון של מטופלים מניתוח המבוצע בשיטה זו גבוהה יותר מהשיטה המכאנית. 

מדובר בשינויים קלים מאוד במנח המשתל. מדובר בהבדל של שתיים שלוש מעלות ומילימטרים בודדים בהכנה אך נראה כי לשינויים קטנים אלו יש משמעות קלינית גדולה וחלקים מסוימים בברך אינם סלחניים לשינויים קטנים במנח המשתל.

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​