שאלות ותשובות – מפרק ירך

שאלות ותשובות בנושא מפרק ירך

בשחרור מבית החולים לאחר הניתוח תקבע מסגרת מעקבים מסודרת הכוללת בדרך כלל ביקורת שבועיים לאחר הניתוח, שישה שבועות, שלושה חודשים ושנה לאחר הניתוח. ביקורות נוספות יקבעו לפי הצורך. לאחר תקופה זו תבוצע ביקורת אחת לשנתיים בדרך כלל כולל צילום ביקורת על מנת לוודא שהמשתל מתפקד היטב.

כל החמרה קיצונית בכאב, בעיקר אם היא מלווה בחום גוף מעל 38 מעלות או הפרשה מאזור הניתוח מצריכה בדיקה מיידית על ידי רופא.

מעט מאוד. מכיוון שמדובר במרכיב מלאכותי, מקובל לנהוג במשנה זהירות כשמדובר בהגנה על המפרק מפני זיהומים. מקובל להמליץ שלפני כל פעולה פולשנית וכל טיפול שיניים או זיהום משמעותי אחר, ינתן טיפול באנטיביוטיקה מונעת.

כמובן שאין תשובה אחת. תהליך ההרס של מפרק שנשחק הוא ארוך והשפעתו גדולה מאוד מאדם לאדם. התהליך בנוי פעמים רבות ממגבלה הולכת וגדלה בתפקוד המפרק והחמרה בכאב אך התהליך עשוי להיות מהיר או איטי כאשר בדרך כלל ישנן תקופות טובות יותר וטובות פחות.
ישנן שיטות רבות לטיפול שמרני במפרק מנוון הכוללות נוגדי כאב ודלקת, פעילות גופנית כולל שחיה ופיזיוטרפיה.
כאשר איכות החיים נפגעת הצורה משמעותית והשיטות השמרניות לטיפול אינן מספיקות לשמירה על איכות חיים מספקת, הגיע הזמן להחלפת המפרק.
כלל נהוג אומר כי כאשר איכות החיים נפגעת בצורה משמעותית והמטופל נאלץ לבצע ויתורים בשגרת החיים ובפעילות שאותה הוא רוצה לבצע בגלל הכאב ממפרק הירך, כנראה שהגיע הזמן לשקול החלפה של מפרק הירך.
כמובן שאלו מותנים בבדיקה גופנית המראה שהכאב אכן מגיע ממפרק הירך ואינו מוקרן ממקום אחר כמו למשל מהגב התחתון ושצילומי הרנטגן מדגימים שחיקה קשה של המפרק.

לא באופן אוטומטי. AVN הוא תהליך של הרס העצם באזור מסוים של המפרק מסיבות שונות שלעיתים אינן ידועות. התהליך מתאפיין בכאב עז באזור בו העצם קורסת, ובשלב מאוחר יותר הרס של המפרק עצמו. עם זאת, כאשר אזור הנזק קטן יחסית הנזק הסופי למפרק עשוי להיות לא גדול מאוד ועם סיום השלב האקוטי אצל חלק מהמטופלים נצפית הקלה ניכרת בכאב והם אינם נזקקים להחלפת המפרק.

כן, וישנן מספר אפשרויות כאלה. רוב האפשרויות מכוונות לטיפול בשברים של צוואר הירך באוכלוסיה המבוגרת. החלפה חלקית של הירך אינה טיפול מקובל כיום לרוב הגדול של המטופלים הסובלים משחיקה ניונית של מפרק הירך.

אין הגדרה של גיל. מכיוון שמדובר בניתוח של איכות חיים, מרגע שאיכות החיים נפגעת בצורה משמעותית בשל הפגיעה במפרק, אין הגיון למנוע מאדם איכות חיים סבירה מכיוון שהמפרק המושתל עשוי להיכשל עם השנים. כאשר הפגיעה באיכות החיים קשה, מבוצעת החלפה גם במטופלים צעירים מאוד. מאידך, גם באנשים מבוגרים מאוד, כאשר מפרק הירך מהווה גורם מרכזי הפוגע באיכות החיים, ניתן לבצע החלפה כל זמן שאין מניעה רפואית.
עם זאת, בכל זאת מדובר בניתוח משמעותי ולכן כאשר איכות החיים אינה נפגעת בצורה משמעותית וניתן להתמודד עם המגבלה באופן שמרני, כדאי לדחות את הטיפול הניתוחי עד לרגע בו הטיפול השמרני אינו מספק.
דבר נוסף לגבי עיתוי ההחלטה על טיפול ניתוחי. מחקרים הראו כי כאשר מטופל הולך ומוותר לאורך תקופה ארוכה על פעולות מסוימות כמו הליכות, טיולים וכן הלאה, השרירים ויתר הגוף מתאימים עצמם לתפקוד הנמוך יותר ולכן ויתור מתמשך על פעילות עשוי להפוך את החזרה לתפקוד גבוה יותר עשויה להיות ממושכת וקשה יותר או לא אפשרית.
הטיפול הניתוחי הוכח כיעיל ביותר לטיפול בכאב הנובע מהמפרק ההרוס, קשה לחזור לפעילות שאבדה לפני זמן ממושך גם כאשר הכאב שנבע מהפעילות אינו קיים יותר.

בהחלט לא. כמעט תמיד ניתן להמשיך להחליף שוב חלקים או מפרק שכשל. עם זאת, כל ניתוח נוסף הוא פעמים רבות קשה ומורכב יותר ולכן פעמים רבות רמת התפקוד ושביעות הרצון מתפקוד המפרק אינה טובה כמו זו של ניתוח ראשוני.

ככלל, ניתן לומר כי עם מפרק ירך מלאכותי ניתן לבצע את כל פעולות היום יום ללא כל מגבלה וכן פעילות פנאי מתונה. המשתל מסוגל לעמוד ללא קושי בהליכה, רכיבה על אופניים ופעילויות פנאי נוספות כאשר המגבלה המשמעותית ביותר היא לפעילויות הכוללות מגע קשה יותר כגון ריצה וקפיצה. אין איסור לבצע פעילויות אלה אך הן מעמידות את המשתל בעומס גבוה.

מעט מאוד. מכיון שמדובר במרכיב מלאכותי, מקובל לנהוג במשנה זהירות כשמדובר בהגנה על המפרק מפני זיהומים. מקובל להמליץ שלפני כל פעולה פולשנית וכל טיפול שיניים או זיהום משמעותי אחר, ינתן טיפול באטיביוטיקה מונעת.
נוסף על כך, ישנה אפשרות תיאורטית של שחיקה מוגברת של המשתל בפעילות בעצימות גבוהה כמו ריצה או ספורט מגע (כדורגל וכדורסל) אין הכוונה שאסור לבצע פעילות אלה, אך להבין כי יתכן שהם יגרמו לקיצור חיי המשתל במידה קלה.
מספר איגודים בעולם, ממליצים שלא לבצע פעילות ספורטיבית בעלת פוטנציאל פציעה גבוה יחסית כמו סקי.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​