שאלות ותשובות – מפרק ברך

שאלות ותשובות על החלפת מפרק ברך

כמובן שאין תשובה אחת. תהליך ההרס של מפרק שנשחק הוא ארוך והשפעתו גדולה מאוד מאדם לאדם. התהליך בנוי פעמים רבות ממגבלה הולכת וגדלה בתפקוד המפרק והחמרה בכאב אך התהליך עשוי להיות מהיר או איטי כאשר בדרך כלל ישנן תקופות טובות יותר וטובות פחות.
ישנן שיטות רבות לטיפול שמרני במפרק מנוון הכוללות נוגדי כאב ודלקת, פעילות גופנית כולל שחיה ופיזיוטרפיה.
כאשר איכות החיים נפגעת הצורה משמעותית והשיטות השמרניות לטיפול אינן מספיקות לשמירה על איכות חיים מספקת, הגיע הזמן להחלפת המפרק.
כלל נהוג אומר כי כאשר איכות החיים נפגעת בצורה משמעותית והמטופל נאלץ לבצע ויתורים בשגרת החיים ובפעילות שאותה הוא רוצה לבצע בגלל הכאב ממפרק הירך, כנראה שהגיע הזמן לשקול החלפה של מפרק הירך.
כמובן שאלו מותנים בבדיקה גופנית המראה שהכאב אכן מגיע ממפרק הירך ואינו מוקרן ממקום אחר כמו למשל מהגב התחתון ושצילומי הרנטגן מדגימים שחיקה קשה של המפרק.

לא באופן אוטומטי. AVN הוא תהליך של הרס העצם באזור מסוים של המפרק מסיבות שונות שלעיתים אינן ידועות. התהליך מתאפיין בכאב עז באזור בו העצם קורסת, ובשלב מאוחר יותר הרס של המפרק עצמו. עם זאת, כאשר אזור הנזק קטן יחסית הנזק הסופי למפרק עשוי להיות לא גדול מאוד ועם סיום השלב האקוטי אצל חלק מהמטופלים נצפית הקלה ניכרת בכאב והם אינם נזקקים להחלפת המפרק.

כן. החלפות אלה נקראת UNICOMPARTMENTAL REPLACEMENT והן מיועדות למטופלים שהתהליך הניווני ממוקד לאזור מסוים בברך בלבד הן בבדיקה קלינית והן בצילום. החלפה חלקית טובה מאפשרת תפקוד מצוין של הברך ומאפשרת חזרה לתפקוד ברמות גבוהות מאוד, אך יש בה סיכון גבוה מעט יותר לניתוח חוזר ואינה מתאימה לכל המצבים של שחיקה. עולם החלפות המפרקים נחלק בשאלת המקום והחלק היחסי של החלפות כאלה שנכון לעשות. לא כל מחליפי המפרקים מבצעים החלפות חלקיות. גם מנתחים המבצעים החלפות כאלה, מבצעים 10-30% מהחלפות הברכיים בהחלפות חלקיות מאחר הלא כל הברכיים מתאימות.

מכיון שההחלפה מבוצעת לרכיבים מכאניים, ושגרת החיים כוללת אלפים רבים של צעדים, המפרק המושתל עשוי להיכשל עם הזמן. אין צורך להחליף את המשתל לאחר פרק זמן מוגדר אלא אם ישנה עדות ברורה לכך שהמשתל נשחק או שאחיזתו בעצם מתרופפת.
כיום יש מידע רב ממחקרים בעולם המראים כי תוחלת החיים של משתל היא של שנים ארוכות בדרך כלל. סדרות של אלפי מקרים עם מעקבים ארוכים מאוד בעולם מראים כי מעל 90% מהמשתלים מתפקדים היטב מעל עשר שנים.
חשוב להבין שאין הכוונה כי המשתל טוב לעשר שנים אלא כי לאחר עשר שנים, כתשעים אחוזים מהמשתלים מתפקדים היטב. מאמרים רבים מראים תפקוד טוב מאוד של המשתל גם 15, 20 ויותר שנים לאחר הניתוח.

בשחרור מבית החולים לאחר הניתוח תקבע מסגרת מעקבים מסודרת הכוללת בדרך כלל בקורת שבועיים לאחר הניתוח, ולפי הצורך בהמשך. בקורות נוספות יקבעו לפי הצורך.
כל החמרה קיצונית בכאב, בעיקר אם היא מלווה בחום גוף מעל 38 מעלות או הפרשה מאזור הניתוח מצריכה בדיקה מידית על ידי רופא.

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​